Världens godaste bolognese ;-)

Nu har vi skaffat en kanin till familjen Karlsson. Moa har bestämt att den ska heta Rapunzel, efter flickan i filmen Trassen, Moas favoritfilm :) Det är en grå vädurs dvärgkanin. Hon är jättelugn och snäll, gör inte mycket väsen av sig alls.

Idag ska Moa och jag iväg på kortis, hon ska börja sin inskolning idag. Vi har blivit beviljade 6 dygn i månaden.

Ska även hämta ut Simons medicin idag, han har varit utan den en vecka nu, och det märks tydligt. Även på dagis har personalen märkt av det. Han snubbalar in i saker, pratar inte lika mycket, har svårt att koncentrera sig på saker och ting. Det enda positiva är att han äter mer utan medicinering. Men han lär ha den för att kunna klara av vardagen, sötstruten <3

Igår skrev jag ner ett recept på skinkstek med gräddsås. Gjorde den igår och åt det till lunch idag. Jättegott blev det :D Tycker det blir mer och mer roligt att laga mat. Mycket tack vare matklubben.se och deras roliga och goda recept. Har lagt in en hel del recept själv också. B l a på en Pasta Bolognese med chili, paprikor, zucchini och en massa annat gott. Äh vad fan, jag lägger ut receptet, här kommer det ;-)

Världens Godaste Pasta Bolognese:

Ingridienser:

300-400 g pasta
400 g grovmalen köttfärs
1 gul lök, finhackad
1 msk smör
1 msk olja
1 zucchini, grovhackad
1 röd paprika, grovhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
1 morot, riven
2 chili, urkärnade och hackade
1 burk krossade tomater
1-2 msk tomatpuré
1 msk soja (gärna japansk)
1 dl rött vin
1 lagerblad
1/2 tsk sakt
1krm svartpeppar
timjan
parmesanost

Gör så här:

Bryn köttfärs och gul lök i smör och olja i en stekgryta.
Tillsätt resterande ingridienser förutom pasta och parmesanost.
Koka upp och låt sjuda under lock ca 20-30 minuter.
Servera såsen till pasta, toppa med nyriven parmesanost.

Sådär jag, testa denna. Jag gör alltid denna köttfärsås, till och med barnen äter den.
Jag brukar dock ta mindre än en halv dl vin, smaken av vin tar lätt över annars :)

Nu så är det snart dags att hämta de små liven från förskolan.

Ha en bra dag till alla läsare (om jag har några ;-) dvs)

Kommentarer
Postat av: Emma - mamma till Alice

Nej vill att de ska gå snabbt! :-) Och onödigt att köpa vin bara att ha de i köttfärsen

2012-06-12 @ 10:12:00
URL: http://mammawilhelmsson.blogg.se/
Postat av: Malin

du kan utesluta vinet, använd grädde istället. det är värt den halvtimmen det tar, lovar dig. :-)

2012-06-13 @ 20:47:13
URL: http://falumamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0